Want leuk is anders. Zonder deadline ben ik sowieso nergens. En dan dat commentaar achteraf altijd. Eeuwig gezeur over d’s en t’s. Kom op zeg, het gaat toch om de inhoud!

Denk jij dat wel eens? Je bent niet de enige. Er zijn maar weinig mensen die veel plezier beleven aan schrijven. Velen zien het als een ‘moetje’, iets wat nu eenmaal bij hun werk hoort. Maar leuk? Niet bepaald.

Ik denk daar heel anders over. Logisch misschien, het is mijn vak, maar ik kan echt genieten van een mooie zin. Van een treffende formulering die de kern van het probleem raakt. Van kort en krachtig. Van woordgrapjes. Al tref je die laatste maar weinig aan in zakelijke teksten. Jammer hoor.

En misschien is dat ’t hem ook wel. Al die IT’ers, bouwkundigen, bankiers, beleidsmakers, ambtenaren en andere professionals zijn serieus met hun vak bezig. En dus ook met hun teksten. Schrijven is misschien niet leuk, het is wél belangrijk. Dan gaan we niet een beetje lollig lopen doen. Kom op zeg, het gaat toch om de inhoud!

En omdat het allemaal draait om de inhoud, gebruiken we het liefst zoveel mogelijk moeilijke woorden en formuleren we lange zinnen die we opleuken met prachtig jargon. Want dan kunnen er in elk geval geen misverstanden ontstaan. ‘Wij professionals, wij begrijpen elkaar.’ Dat idee.

Tuurlijk – de inhoud telt. Maar als die inhoud is verpakt in een heel lelijk jasje (lees: wollig, vol jargon en overal irritante spelfouten) dan bereik je niets bij je lezers. Als ze niet al na drie zinnen zijn afgehaakt, begrijpen ze waarschijnlijk niet waar je heen wilt en wat je precies bedoelt. Dan gaan ze vragen stellen, commentaar geven en misschien zelfs twijfelen aan jouw deskundigheid. Hmm. Dat was nou net niet de bedoeling. Dan snap ik ook dat schrijven niet leuk is.

Maar. Wie zich bij het schrijven concentreert op hoe hij het zou zéggen, laat al die lange zinnen en moeilijke woorden meestal direct achterwege. Compact formuleren? Dat gaat ineens ook bijna vanzelf. En ja, dan kan schrijven wél heel leuk worden. Zeker als je lezers je niet meer bestoken met vragen, maar met complimenten. Omdat het zo duidelijk is. Zo leesbaar.

Zo. Die kant wil ik dus op. Want schrijven niet leuk, een moetje? Dat is zo ontzettend passé.

Dus, professionals die ‘moeten’ schrijven: op naar de leukste en best leesbare zakelijke tekst van 2015. Help mij dat gedurfde woordgrapje in een risico-analyse vinden. Of die ene IT-handleiding zonder jargon. Hét bewijs dat het schrijven leuk was voor de schrijver. En het lezen voor de lezer.

Ik daag jullie uit.