Jij verkoopt vast geen leugens. Als jij je product of dienst aan de man brengt, vertel je potentiële klanten ongetwijfeld eerlijk wat je doet, hoe je dat gaat doen en wanneer. In je offerte, op je website, in mails en in brochures. De specificaties, cijfers, opleverdata en voorwaarden zijn correct.

Maar ook al ben je honderd procent eerlijk over je product of dienst, bied je een scherpe prijs en lever je tegen uitstekende voorwaarden – klanten zeggen toch niet altijd ja tegen je aanbod.

Dat kan.

Want ook al verkoop je geen leugens, het kan zijn dat je verhaal niet klopt. Omdat je niet schrijft zoals je praat. Omdat je klant in je mail iemand anders ‘leest’ dan hij eerder aan de telefoon had. Omdat je klant op je website buitelt over onbegrijpelijk jargon en hoogdravende productkwalificaties. Of – en deze is het ergste! – omdat de naam van je bedrijf zo te vervangen is door die van de concurrent en dat er dan niets raars staat.

Tja. Dan kijkt die klant vast nog even verder.

Je verhaal klopt pas als mensen jou en je bedrijf herkennen in de teksten die ze lezen. Dat schept vertrouwen. Dan overtuig je op een natuurlijke manier. Je bent echt, jíj bent het! En jou willen ze.

Dat betekent niet dat je tekst vol moet staan met eh’s, nou’s en zeg maar’s om je verhaal ‘persoonlijk’ te maken. Maar zeg nou zelf: desalniettemin, het product welke wij aanraden, conform hetgeen gesteld in… Heb jij dat weleens hardop gezegd?

‘Elk nadeel heb z’n voordeel.’ Je hoort hem, je ziet hem en je gelooft hem. Dit ís Johan Cruijff. Maar: ‘Ik denk niet in problemen, ik denk in kansen.’ Betekent feitelijk hetzelfde. Maar wie krijgt hier Cruijff op zijn netvlies?
Dat bedoel ik.

AFGEVINKT

Een tijdje terug had ik een telefonisch interview met een advocaat. Dat was een leuk gesprek. Ik had iemand aan de lijn die makkelijk praatte, grappig was en zichzelf niet té serieus nam. We zeiden jij tegen elkaar. Toen ik hem het artikel stuurde met de vraag of hij het wilde nalezen kreeg ik een bijzonder antwoord: “Hierbij laat ik u weten akkoord te zijn met de door u opgestelde tekst inzake het eerder deze week telefonisch besprokene.”

???

Wist hij nog wie ik was? Was dit een grap? Of was hij (of zijn secretaresse) heel bedreven geraakt in het opstellen van zo formeel mogelijke mails waar juridisch geen speld tussen te krijgen was? Ik voelde me een nummer. Gemaild en afgevinkt. Dat was vast niet zijn bedoeling. Inhoudelijk was zijn mail prima (het was zelfs het gedroomde antwoord op mijn vraag, geen gezever over punten en komma’s die anders moesten), maar communicatief klopte het totaal niet.

TIPS

Oké. Maar hoe moet het dan wel? Als je wilt voorkomen dat klanten afhaken als ze je website lezen, als je wilt dat je teksten passen bij jou en je bedrijf, kortom, als je wilt dat je verhaal klopt:

  • schrijf dan zo normaal mogelijk (hoe zou je het zeggen?)
  • laat je dan niet verleiden tot jargon of commerciële clichés (uniek, kwaliteit)
  • maak je mails dan persoonlijk (dus niet ‘Geachte heer Brink’ als je altijd Jelle zegt)
  • check dan hoe ‘bedrijfsproof’ je brochure of webtekst is (of kan de naam van de concurrent er zo in?)
  • doe eens gek en schrijf gewoon

Ik beloof je – schrijven wordt er makkelijker én leuker op. Succes!