Een brief schrijven is één. De vraag is of je met je brief voor elkaar krijgt wat je wilt. Anders gezegd: is het een goede brief?
Ga maar na: hoe enthousiast word jij van alle (digitale) brieven die je krijgt van gemeente, verzekeraar, pensioenfonds, belastingdienst, goede doelen, de school van je kinderen … ? Kom jij altijd in actie?
Zeker is dat al die briefschrijvers allemaal willen dat jij iets doet of iets snapt. En dat moeten ze met een paar woorden op papier voor elkaar zien te krijgen. Toegegeven: dat is niet altijd makkelijk.
BELANGRIJKSTE TIPS:
- Val met de deur in huis: noem gelijk de reden voor je mail of je brief.
- Beperk je tot de kern: laat niet-relevante informatie weg, zijsporen leiden af.
- Help je lezer te focussen: gebruik tussenkopjes of opsommingen.
- Houd het kort: één A4’tje is lang zat!
Nooit vergeten: Wees zo concreet mogelijk. Dus niet wollig en langdradig. Houd je zinnen kort en je boodschap to the point – dat waarderen lezers.