Elke dag erger ik mij groen en geel. Aan websites.

Want ook al worden websites gezien als het ideale visitekaartje voor een onderneming, er blijken toch veel bedrijven te zijn die daar in de praktijk anders over denken. Dat zie je terug in websites die stijf staan van de kromme zinnen en van clichématige beweringen over unieke kwaliteit en dito service en waar je, alsof ’t allemaal niet al erg genoeg is, ook nog eens struikelt over de vreselijkste taalfouten. Van die fouten waarbij ‘ik vindt’ verbleekt.

Tja.

Zulke websites wakkeren mijn kooplust niet echt aan.
Integendeel, als ik eerlijk ben. Ik surf liever nog even verder.

Oké. Maar wie ben ik om dat te vinden? Is het erg als een site vol slecht geschreven teksten mij maar een matige indruk van het bedrijf geeft? Misschien interesseert het anderen totaal niet en doen alleen de prijs of het merk voor hen ertoe. Zou kunnen.

SORRY!
Ik moet mijn ergernis misschien ook wat relativeren: foutloos schrijven is onderdeel van mijn werk. Goede, leesbare en wervende teksten produceren mijn vak. Dan ontwikkel je natuurlijk wel een scherp oog voor d’s en t’s en zwakke zinsconstructies. Maak je graag gehakt van holle frasen. Beroepsdeformatie, sorry.

Maar moet ik mij daar wel voor excuseren? Zou ik die bedrijven niet gewoon moeten wijzen op de fouten, op de clichézinnen, op het amateurisme dat er vanaf straalt? Wie weet hoeveel werk daar voor mij uit rolt. Dag eenmanszaak! Werk aan de winkel!

Aan de andere kant: hoe vaak heb ik serieuze ondernemers al niet horen beweren ‘dat typefoutjes niet echt uitmaken’. Hoe vaak heb ik al niet gediscussieerd met weldenkende vrienden en bekenden over de waarde van een goede tekst: “Ach, het staat er misschien niet zo mooi, maar je snapt toch wel wat ze bedoelen.”

Je zou haast gaan denken dat het er inderdaad totaal niet toe doet als een witgoedspecialist ‘zijn was machines aanbied tegen spectaculaire bodem prijzen’ of als een zakelijk dienstverlener op zijn site belooft ‘dat u honderden euro’s bespaard’ door met hem in zee te gaan.

Weerhoudt enkel en alleen mijn beroepsdeformatie mij van relaxt online shoppen? Ik ben toch zeker niet de enige die denkt dat je als bedrijf beter af bent met een correct gespeld en aantrekkelijk beschreven aanbod van je diensten en producten waarmee je je serieus onderscheidt. Toch?

DOE DE TEST!

De Vlaamse Miet Ooms worstelt met dezelfde ergernis als ik. Met dat verschil dat zij een heus onderzoek startte. Jij kunt ook meedoen door de online enquête in te vullen. Niet alleen leuk omdat het je een inkijkje geeft in je eigen mens-erger-je-niet/wel maar het levert je ook interessante informatie op over hoe consumenten naar teksten op websites kijken. Altijd handig voor je business!