HAHAHA!

Dat zou wat zijn. Dan zat ik hier natuurlijk helemaal niet dit stukje te typen.
Dan liet ik dat doen. 😉

Nee, schrijvend word je over het algemeen niet direct superrijk. Maar je kunt er wel prima geld mee verdienen. Zónder dat je er gelijk je vak van hoeft te maken trouwens. Goed geschreven teksten helpen namelijk elke professional en elk bedrijf vooruit.

Sterker nog: goede teksten leveren geld op. Zoals slechte teksten je omzet kosten. Gegarandeerd. Nu of later. Daarvoor hoef je geen verstand van financiën te hebben.

Oké. Bewijs dat dan maar eens, hoor ik jou zeggen.

Tja. Hoe zet ik nou de moeite (tijd en dus geld) die het jou kost om een goede tekst in elkaar te zetten af tegen de concrete euro’s die diezelfde tekst je oplevert? Dat is nog niet zo makkelijk. Bovendien vliegen tegenargumenten als ‘het gaat om de inhoud’, ‘iedereen kan toch schrijven’ en ‘ze begrijpen me altijd’ mij steevast om de oren. Waarom moeite doen als het makkelijk kan? En over die keiharde euro’s… daar heb ik ook niet een-twee-drie een rekensommetje bij.

Toegegeven. Schrijven is geen snoeiharde wiskunde. Geen simpele rekensom à la omzet minus kosten is winst. Toch kun je het effect van een goede tekst wel degelijk meten. Net zoals het effect van een slechte tekst trouwens. (Dat laatste lijkt nog het makkelijkst, maar dat terzijde.)

Slecht voorbeeld

Een slechte sollicitatiebrief – want: wollige opzet, spelfouten, te veel irrelevante informatie – leidt hoogstwaarschijnlijk niet tot een uitnodiging. Met een goed opgebouwde brief is de kans op een gesprek veel groter. En scoor je al punten voor ze je gezien hebben.

En wat dacht je van een aannemer die op pakkende toon en met overtuigende argumenten inschrijft op een aanbesteding? Hoe beter de inschrijving aansluit op de eisen en verwachtingen, hoe groter de kans dat de aannemer het werk gegund krijgt.

Maar… (zeg jij dan):

Dit zijn niet bepaald alledaagse situaties. Aanbestedingstrajecten, daar heb je nooit mee van doen. En solliciteren… Ach, die tijd ligt al zo ver achter je.
Bovendien: met een goede tekst vergroot je je kansen dan misschien wel, je koopt nog steeds geen zekerheid.

Allemaal waar.

Maar stel nou dat je met het lezen van mails de helft minder tijd kwijt bent omdat jij en je collega’s dat wat jullie te melden hebben compact en duidelijk weten te formuleren? En er dus niet nog drie keer heen-en-weer gemaild moet worden? Of dat die folder over dat nieuwe product je klanten direct aanzet tot bestellen? Omdat jouw verhaal ze overtuigt en ze geen seconde langer willen wachten.

Dan win je tijd. En stijgt je verkoop. Dan blijkt een goede tekst zichzelf dus inderdaad terug te verdienen. En blijkt het dus wél de moeite waard om te investeren in het verbeteren van je teksten of je schrijfvaardigheid. Omdat je die moeite in harde euro’s terugverdient.

Om dat te snappen heb je echt geen financiële knobbel nodig.